Jezdila na ní Audrey Hepburn s Gregory Peckem ve snímku Prázdniny v Římě. Skútr Vespa, v překladu Vosa, je oblíbená pro svůj nezaměnitelný design i dnes. Milovníci retro skútrů se již popáté sjeli do Liberce a chlubili se tu svými výstavními stroji. Liberecký nadšenec David Šimůnek vlastní jeden novější model a dva veterány. S jedním z nich přijel na sobotní sraz. Přestavoval ho tři roky. V zimě chystá přestavbu svého druhého veterána. Nejenom o tom povídal v rozhovoru.

Proč si myslíte, že jsou Vespy tak oblíbené?

Kvůli tradici a designu, který i po více jak pětašedesáti letech, „vyčuhuje" z řad běžných přibližovadel.

Jak dlouho vám trvala přestavba veterána? Dalo to velkou práci a stálo vás to hodně času a peněz?

S různými přestávkami, danými buď finanční situací nebo pobytem v zahraničí, jsem Vespu dělal asi tři roky. Času i peněz renovace zabrala spoustu. Tímto děkuji přítelkyni za trpělivost. (Smích) Problém je v tom, že Vespy tady nikdo nedělá, na všechno si člověk musí přijít sám nebo složitě luštit italská fóra.

Kolik máte dohromady strojů?

V současnosti mám tři Vespy, z toho dva veterány a jednoho zástupce novějšího typu pro běžné, každodenní ježdění po městě, do práce atd. Všechny tři jsou s manuálním řazením. Příští rok bych rád pořídil moto Triumph Thruxton.

Máte vysněný typ, který byste si chtěl koupit, kdybyste nebyl finančně omezený? Nebo jste spokojený s těmi, co už máte?

Dá se říci, že momentálně mám dva veterány typy, které jsem si právě vysnil. Toho prvního jsem sháněl rok a půl, a nakonec jsem pro něj pro rezavé torzo, byl až u slovinských hranic. Toho druhého jsem přivezl ze Švédska. Budu ho renovovat přes tuto zimu.

Skútry jsou vhodné i pro dámy. Doporučil byste mi třeba koupit si právě Vespu a proč? Jakým typem bych měla začít?

Doporučil bych něco s automatickou převodovkou. Ježdění s ní je snadné, dá se přirovnat ke kolu, kde máte obě brzdy na řídítkách. Spojka jako u klasických moto není. V současnosti je možné řídit skútr o objemu 125 ccm s řidičským oprávnění B. Platí to pro skútry s automatickou převodovkou. Na popojíždění po městě stačí bohatě i skútr s objemem 50 ccm.

Co tato motorka dokáže, je na ní pohodlné ježdění, kolik nejrychleji jede?

Tak především se k ní chovám jako ke stroji z roku 1961. Na žádné bláznění to není. Maximálně jsem jel kolem 90 km/h, a i když by ještě cca 10 km přidala, vibrace a respekt k této náladové italské „milence" velí zpomalit. Je to stroj vyloženě na víkendové slunečné projížďky po okolí, na večeři… Škoda, že v ČR nejsou pláže.

Novější modely asi dokáží více?!

Pro ty novější typy platí, že možnost úprav je veliká. Rychlosti ke 150 km/h nejsou nereálné. Momentálně nejsilnější typ na trhu je Vespa GTS 300 s výkonem cca 22 koní s maximální rychlostí kolem 130 km/h.

Sraz se koná vždy v Liberci? Roste vám zájem?

Sraz se koná již po páté. Pořádá ho stále ještě neoficiální Vespa Club Liberec. Myšlenka na pravidelnou akci vzešla od zakladatele našeho klubu Pavla Silovského. Setkání se koná vždy v okolí Liberce (Ještěd, Hamr, Malá Skála, Českodubsko, Jizerky…)

Přijíždí na sraz i dámy?

Zájem je víceméně stejný. Největší účast byla asi loni. Standardně jde o 15 až 20 strojů, což je 20 až 30 lidí. Poslední dobou jezdí stále více zástupkyň něžného pohlaví, hlavně na skútrech s automatickou převodovkou (variátor).