Zachránit se tak podařilo necelou polovinu z původního počtu. „Důležité ale je, že budou zachovány téměř všechny aleje," říká za iniciativu Zbyněk Vlk. „Ta kolem Kunratic, na jejímž zachování má hlavní podíl starosta Milan Götz, dál alej z Dolní Řasnice k novoměstské silnici, dále z Nového Města k Horní Řasnici, krátká lipová alej v novoměstské Celní ulici a ovocná alej nad Srbskou."

Nejvíc diskutovaným byl úsek z Nového Města k Jindřichovicím a Horní Řasnici. „V tomto případě už se ani nedá mluvit o silnici, ta je bez debaty po smrti. Nakonec jsme ale přistoupili na to, že její šíře zůstane zachována, tím i alej podél ní a udělají se tam výhybny, aby protijedoucí auta mohla projíždět," popisuje ředitel Krajské správy silnic Jan Růžička.

Kromě zmíněných alejí zůstane zachována i řada samostatně stojících stromů podél silnic. A které se tedy pokácí?

„Kácet se bude 500 stromů, ale jde v řadě případů o nálety, dále o stromy v lesních úsecích, kde nemají takovou krajinotvornou hodnotu, ty ve špatném zdravotním stavu, stromy u mostů a propustků, které by padly za oběť výkopovým pracím a také ty, které zasahují do silnic z hlediska bezpečnosti nebo nadzvedávání asfaltu. Samozřejmě, je jich škoda, ale jejich pokácením se nezmění krajinný ráz Frýdlantska," upřesňuje Vlk.

Kočárová alej zmizí

Přesto je tu jedna věc, kterou iniciativa Zachraňme aleje těžce nese. Jasanová alej mezi Raspenavou a Krásným Lesem zvaná Kočárová. Tady záchrana není možná. Padne tu zhruba 300 stromů. „Pracovní skupina prošla všechny úseky a posuzovala de facto každý strom. Bohužel, alej z Raspenavy není možné ponechat. Důvodem je špatný zdravotní stav jasanů a také nutnost rozšířit tuto silnici vzhledem k jejímu dopravnímu zatížení," vysvětluje hejtman Martin Půta. Navíc šanci vydržet déle než 10 let má podle odborného posouzení Agentury pro ochranu přírody a krajiny v této aleji pouze část stromů.

„Důležité ale je, že budou zachovány téměř všechny aleje." Zbyněk Vlk, iniciativa Zachraňme aleje

„Navrhovali jsme, aby se podél silnice z Raspenavy postavil druhý jízdní pruh a tím vznikly dvě úzké jednosměrky nebo aby se se zachovala jedna strana aleje, přičemž na druhé straně by byla silnice rozšířena a v bezpečné vzdálenosti od silnice by se vysadily nové stromy, " říká za aktivisty Kryštof Špidla. Tyto varianty jsou ale nad finanční možnosti kraje.

Nové stromy

Podle předsedy Mikroregionu Frýdlantsko Dana Ramzera sice stoletá jasanová alej zmizí, ale ne bez náhrady. „Podél silnice se na jedné straně vysází nové stromy. Dohromady za všech 500 pokácených stromů se vysadí 1500 nových. A to podle možností buď ve stávajících alejích nebo v jiných místech, které už navrhují jednotlivé obce."

Výsledek jednání pracovní skupiny by měl být závazný pro všechny. „Doufám, že to, na čem jsme se dohodli, budou všechny strany ctít. Zatím se všechna jednání nesla ve vstřícném duchu. Bylo by víc než nešťastné, aby později do toho zasahoval někdo další, že by chtěl zachránit ještě dalších pár stromů," uvedl hejtman Martin Půta. Pokud by totiž došlo na různá odvolání proti stavebnímu řízení, nemusela by se oprava silnic vůbec realizovat. Přitom řada úseků je v havarijním stavu, včetně mostků a propustků v Horní a Dolní Řasnici nebo rozpadajících se zdí podél koryta řeky v Srbské.