VYBERTE SI REGION

Cigarety už nejsou cool, zní z celé řady škol

Liberecko - V regionu probíhá unikátní protikuřácká kampaň, zapojily se desítky základních škol.

16.5.2011
SDÍLEJ:

PROČ SE DRŽET DÁL OD CIGARET vysvětlovali libereckým žákům mladí instruktoři z Majáku. Program doplnila také výtvarná soutěž Společně proti kouření.Foto: OPS Maják

Kdo už jednou začal kouřit, tak to bylo pravděpodobně na základní škole. Devadesát procent všech kuřáků se poprvé s cigaretou setká ve věku mezi 13. a 15. rokem. Dobře to vědí v Obecně prospěšné společnosti Maják, která pořádá na školách na Liberecku protikuřácké kampaně. Jedna z aktivit Majáku je preventivní program pro 8. a 9. ročníky škol v trvání jedné vyučovací hodiny, který je školám nabízen zdarma a účastní se ho několik desítek tříd nejen libereckých škol.

„Cílem besedy je žákům ukázat, že dostat se do závislosti na nikotinu je velmi snadné, ale cesta zpět je skoro nemožná. Lektor dále interaktivní formou žákům ukazuje, že nejvíce začínají kouřit právě mladí lidé a přitom si nejsou vědomi velkého rizika, kterému se do budoucna vystavují,“ říká preventista Majáku Roman Kladivo.

Protikuřácká kampaň má podobu lehkého šoku: Žákům je nejprve puštěno drastické video, kde jsou ukazovány šokující skutečnosti ohledně kouření. Poté se třída rozdělí na dvě skupiny, z nichž jedna kouření kritizuje a druhá obhajuje. Vše se děje formou reklamy a antireklamy. Výstupy jsou sepsány na tabuli a následně rozebírány. „Žáci si sami dojdou k závěru, že neexistuje relevantní argument, proč začít kouřit. Na některých programech dokonce i argument, že cigarety jsou „cool“, sami žáci označují za falešný,“ potvrzuje Roman Kladivo.

Úspěšnost besed je dána i tím, že lektory jsou mladí lidé do 30 let, kteří mají k žákům myšlenkově blízko. Ohlasy, které ze tříd zapojených do projektu přicházejí, jsou pozitivní.

Výchovná poradkyně Vladislava Plochová a protidrogová preventistka Marie Kuhnová ze ZŠ Broumovská ke kampani dodávají: „Spolupráce s Majákem, o. p. s., je pro nás přínosná, problém je žákům podán jinou formou než od učitelů a rodičů. Kampaň má určitě smysl, ohlasy žáků jsou pozitivní, vítají takovéto aktivity, i když je možná na zvážení, zda nezačít již v 7. ročníku. Žáci začínají s cigaretami stále ze stejných důvodů, chtějí zapadnout do party, chtějí na sebe upozornit.“ Současně s projektem běžela na školách i výtvarná soutěž Společně proti kouření, do které se přihlásilo celkem 11 škol a 19 tříd z Libereckého kraje.

„Lektoři ocenili přístup některých tříd, u kterých bylo vidět, že si na svém díle daly skutečně záležet a strávily nad ním mnoho času. Nakonec na základě získaných bodů za myšlenku a za design, což hodnotil každý lektor zvlášť, bylo vyhodnoceno celkem pět úspěšných účastníků, z nichž první tři obdrží ceny,“ doplnil Patrik Müller, ředitel sekce primární prevence a lektor pro ZŠ.

Vítězné kolektivy budou v pátek 20. května v 18 hodin v sídle Libereckého kraje oceněny krajským radním pro sociální věci Pavlem Petráčkem. Přehled vítězných děl vám na stránkách Libereckého deníku přineseme tento týden.

Autor: Tomáš Lánský

16.5.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Brankář Liberce Roman Will.

Will: Gól od Lencíka? Aspoň dostane prémie

Ilustrační foto.

Stát pátrá po majitelích čtyř tisíc domů. Když se nepřihlásí, přijdou o ně

Nová stoka pomůže zmírnit škody po přívalových deštích

Frýdlant - Vyražené poklopy od kanálů a zaplavené ulice. To se má změnit.

V horách musí být každý sám za sebe

Jizerské hory -/ROZHOVOR/ K horám měl jako rodilý Jablonečák blízko už odmala. K horské službě také. Od roku 2003 je René Mašín náčelníkem HS Jizerské hory. A i přes náročnou službu říká: Neměnil bych.

Orkán Kyrill před deseti lety ničil i zabíjel také v Libereckém kraji

Liberecký kraj - Vichr, který se v lednu 2007 prohnal celou Evropou, po sobě zanechal spoušť.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies