VYBRAT REGION
Zavřít mapu

BusLine chce prý zlikvidovat liberecký dopravní podnik

Liberec, Jablonec nad Nisou - Zaměstnanci Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou obviňují libereckého dopravce. Obávají se privatizace městské společnosti. Firma se brání.

3.4.2012 38
SDÍLEJ:

MHD Liberec. Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Machová Martina

 Soukromá dopravní firma BusLine prý likviduje Dopravní podnik měst Liberec a Jablonec nad Nisou (DPMLJ). Děje se tak za tiché spolupráce obou společností. S tímto obviněním přišlo několik zaměstnanců DPMLJ. Své tvrzení podporují důkazy,  s kterými se obrátili na Deník.

Obě firmy vlastní moderní plynové autobusy. Na jejich pořízení přispěla EU. Háček je v tom, že DPMLJ 18 těchto autobusů pronajímá do Jablonce nad Nisou firmě BusLine, která je na zajištění jablonecké městské hromadné dopravy najatá. Na tom by nebylo nic špatného, kdyby ovšem podobné plynové autobusy, které ale patří BusLine, nepronajímala firma zpět DPMLJ. Ve výsledku tak autobusy DPMLJ jezdí pro BusLine a autobusy BusLine zase pro DPMLJ. Důvod? Podle zaměstnanců peníze.

„BusLine jezdí našimi autobusy a my zase autobusy BusLine. A dopravní podnik platí dvakrát. Jednou za to, že BusLine jezdí v Jablonci a podruhé za to, že my jezdíme autobusy BusLine v Liberci,“ shrnují obavy lidí z dopravního podniku řidiči, jejichž jména redakce zná, ale nezveřejní. Navíc, plynové autobusy  poskytuje společnost BusLine  teprve krátce. Minimálně půl roku zpátky dodával BusLine výměnou za nové plynové autobusy vozy starší, v několika případech i 13 let. Novými vozy DPMLJ jezdil BusLine a starými vozy BusLine jezdil DPMLJ. Důvodem prý má být likvidace dopravní společnosti, která patří městu Liberci a Jablonci, společností s ruským kapitálem.

DPMLJ: Bylo to dočasné řešení

„BusLine má s DPMLJ smlouvu na 10 let. Nabízí nejlevnější cenu za kilometr. Až se bude za pár let hledat dopravce pro Liberec a Jablonec, vytasí se BusLine s tím, jak umí jezdit levně, ekologicky a kvalitně. A celou dopravu převezme,“ shrnují své obavy zaměstnanci.

Deník s obviněními seznámil vedení obou firem. Ta v podstatě jednohlasně všechna nařčení odmítla. DPMLJ tvrdí, že dotace na autobusy směřovala do Jablonce a nejde je tedy používat v Liberci.

Dohodu o tom, že tyto autobusy bude používat smluvní partner, tedy BusLine, prý schválila regionální rada. Proto v době, kdy DPMLJ neměl převahu plynových autobusů, vyslal tyto do provozu v Jablonci nad Nisou, aby byla zdejší společně vybudovaná plnicí stanice maximálně využívána.
DPMLJ tak poskytl své autobusy do Jablonce a společnost BusLine dodala na základě smlouvy na provozování části objemu MHD v Liberci své autobusy do Liberce.

„Je pravda, že z počátku zde jezdily naftové autobusy, je ale také třeba podotknout, že se jednalo o moderní naftové autobusy, splňující vysoké normy na kvalitu poskytovaných služeb a také splňující přísná ekologická kritéria EURO 4,“ uvádí Luboš Wejnar, ředitel DPMLJ. Tento proces má být podle Wejnara výhodný pro všechny. Nových 15 autobusů BusLine je postupně uváděno v Liberci do provozu, takže dopravní podnik již nebude muset ty své posílat jezdit do Jablonce. V Liberci tak má brzy jezdit 30 plynových autobusů a v Jablonci 20.

Společnost BusLine odmítla komentovat záležitosti DPMLJ, potvrdila však, že autobusy DPMLJ v Jablonci nad Nisou byly využity v rámci smluvního vztahu s ohledem na efektivní a ekonomické využívání společné plnící plynové stanice v tomto městě.

„V Liberci dočasně byly ze strany BusLine nasazeny autobusy naftové. Už od počátku také společnost BusLine garantovala jejich náhradu za nové plynové vozy, k čemuž nyní dochází, když jsou postupně nahrazovány za vozy na CNG pohon, které jsou navíc nízkopodlažní. Ve svém důsledku díky tomuto postupu bude v Liberci jezdit výrazně více moderních nízkopodlažních vozů,“ sdělil redakci Tomáš Roubiček, ředitel BusLine.

Jenže Deník disponuje několika fotografiemi, které svědčí o tom, že nové plynové autobusy TEDOM, které z dotace EU liberecký dopravní podnik získal, musely půl roku stát zaparkované na odstavném parkovišti. Nebylo je možné nasadit do provozu právě proto, že podle dotací jsou určeny pro DPMLJ středisko Jablonec, zde ovšem DPMLJ najal na provozování MHD právě BusLine. Čtyři tyto autobusy navíc stály zaparkovány v garážích ČSAD, kde musel DPMLJ platit za využívání plochy. To příliš nesvědčí o výhodnosti nákupu těchto moderních vozů.

To, že mezi firmou BusLine a libereckým dopravním podnikem jsou nadstandardní vazby, je v Liberci všeobecně známou skutečností.

Ostatně, ředitel Luboš Wejnar přišel do DPMLJ právě z jablonecké BusLine (Dříve ČSAD Jablonec nad Nisou). BusLine se navíc nedávno dostal do hledáčku Úřadu pro hospodářskou soutěž, který zkoumal podezřele nízké ceny za ujetý kilometr, které BusLine nabízel. Údajně podnákladové dumpingové ceny měly z trhu odstranit konkurenci.

Dá se proto očekávat, že v obřím třímiliardovém tendru, který chce vypsat Liberecký kraj na zajištění regionální autobusové dopravy od roku 2014, bude BusLine nejžhavějším favoritem. Již dnes patří k nejdominantnějšímu dopravci v celém kraji.

Autor: Tomáš Lánský

3.4.2012 VSTUP DO DISKUSE 38
SDÍLEJ:
KAROLÍNA KOLOMAZNÍKOVÁ Narodila se 19. června v liberecké porodnici mamince Ivetě Čukanové z Rozstání. Vážila 3,65 kg a měřila 51 cm.
10

Hlasujte pro nejhezčí miminko 25. týdne roku 2017

Autobusový dopravce. Ilustrační fotografie.

Problémy v dopravě v Libereckém kraji nekončí

FOTO: Oprava vany Lesního koupaliště budí emoce

Liberec – Bazén ze žulových kvádrů. Dnes polorozpadlý, dříve hojně navštěvovaný. Do opravy vany Lesního koupaliště zbývá už jen pár dní. Zatímco město má jasno, názory obyvatel se na veřejném projednávání o úpravách a vybavení koupaliště poněkud zvrhly.

AUTOMIX.CZ

Policie v nesnázích: kuriózní nehody strážců zákona

/FOTOGALERIE/ Na vozech mají heslo Pomáhat a chránit, nicméně i oni potřebují občas pomoc. Vidět policejní auto - ať státní či obecní policie - v nesnázích je sice trochu nezvyklé, ale občas k tomu dojde.

Mladou mámu a její miminko po nehodě transportoval vrtulník

Janov n. N. – Žena jela bez řidičáku, se špatně upevněnou autosedačkou, proti miminku při čelním střetu s dalším vozem vystřelil airbag. 

Přehrada bude v srpnu možná bez aut

Liberec – Jen pěší a cyklisté by se měli v srpnu dostat do ulice Zvolenské podél liberecké přehrady. Radní totiž schválili žádost o její uzavírku od hráze k začátku přehrady. Není to ale z důvodu opravy silnice, ale na přání lidí, říká vedení města.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies