Asi čtvrtina exponátů je zařazena do stálé expozice, ostatní mělo až dosud muzeum jen v depozitáři nebo si je zapůjčilo.

Veřejnost uvidí poprvé také čtyři nové sbírkové předměty - pianoly z počátku 20. století, které muzeum loni a letos vykoupilo a zrestaurovalo, řekl kurátor výstavy Jiří Volný.

Do výstavy Automotofony zařadilo muzeum celkem 40 hudebních aparátů, od hracích hodin přes orchestriony, flašinety, hřebíčkové hrací strojky až k polyfonům a pianolám.

„Liberec býval ve 20. letech minulého století městem velkovýroby pianol, působili tu tři výrobci,“ dodal Volný.

Mimo pianol domácí produkce od libereckých firem Johann Harwardt, Hugo Paul Lehmann a Koch & Korselt vystavuje muzeum ještě tři další nástroje od firem Hupfeld a Poppers z Lipska a amerického výrobce Piano-player Metrostyle.

Médium, které v těchto hudebních nástrojích přenáší zvuk, je papírový děrovaný pás.

Nejstarším vystaveným kusem jsou hrací hodiny s celodřevěným hracím strojem a zvonkohrou z roku 1734.

Podle mluvčího muzea Tomáše Trávníčka je soubor samočinně hudbu produkujících nebo reprodukujících přístrojů zajímavý i svým řemeslným zpracováním a nápaditostí dávno zapomenutých technických řešení.

Většina exponátů je plně funkční, takže je lze obdivovat nejen zrakem, ale i sluchem. Největšího rozmachu dosáhla výroba hracích strojů na přelomu devatenáctého a dvacátého století.

Do 30. let 20. století ovládaly mechanický přednes hudby kolovrátky, flašinety, hřebíčkové stroje, orchestriony, pianoly a jiné automatofony. Později je vystřídaly fonografy a gramofony.

Vznik těchto automatů souvisí s odvěkou snahou lidí sestavit přístroj, který by vyluzoval hudbu, i když ho bude obsluhovat člověk bez hudebního nadání a zvláštní zručnosti.