Na Liberecku totiž přibývá dálnic a rychlostních komunikací, na kterých už se jezdí značnou rychlostí. To zmenšuje šance migrujících zvířat, především srn a prasat, na přežití.

„Řidiči nerespektují značení o výskytu zvěře, nejezdí ohleduplně a často na to doplatí,“ uvedl Jiří Šilha z Českomoravské myslivecké jednoty. Jediným řešením je podle něj ochranné oplocení okolo nebezpečných úseků.

„Ploty zabrání zvěři ve stěhování. Špatné bude, že tak vzniknou izolované populace zvířat. Lepší však mít izolované populace, než žádné populace,“ shrnul výhody a nevýhody oplocení Jiří Šilha.

Žádné plošné zavádění ochranných oplocení se ale prozatím nechystá. U takzvaných silnic s neomezeným provozem je to problém, protože je na nich spousta sjezdů například do lesa. Ploty se tam proto postavit nedají.

„U výstavby nových komunikací už se s tímto řešením počítá a vždy probíhají jednání s myslivci,“ řekl Jiří Vrba z Ředitelství silnic a dálnic v Liberci.

Časté střety vozidel se zvěří bývají například na silnici od Chrastavy směrem na Rynoltice, kde zvěř přebíhá velice často mezi lesními komplexy. Další problematická místa jsou také v městských částech Liberce, jako ve Vesci nebo v okolí průmyslové zóny.

Přes komunikace zvířata nejčastěji přebíhají v brzkých ranních nebo naopak pozdních hodinách, kdy se stěhují za krmivem nebo zalézají do blízkých remízků k odpočinku.

„Nejvíce úhynů bývá tradičně koncem dubna, začátkem května a také v červenci a na podzim. Zvířata v těchto časech zvyšují svou aktivitu,“ informovala jednatelka Okresní myslivecké správy Věra Bouzková.