Cílem České kanceláře pojistitelů je výrazně snížit počty nepojištěných vozidel v České republice. „Nejde o represi, naším zájmem je, aby všichni motoristé v této zemi jezdili pojištěni. Doporučujeme všem, kterých se tento problém týká, aby ho řešili. Lépe pozdě, než nikdy. Buď tím, že nepojištěné vozidlo dočasně či trvale vyřadí z registru vozidel, nebo vozidlu bezodkladně sjednají povinné ručení,“ řekl Deníku Jakub Hradec, výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů.

Povinnost hradit příspěvek do garančního fondu ukládá, s účinností od nového roku, neplatičům povinného ručení zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Denní sazba příspěvku pro běžné osobní vozy se pohybuje dle objemu válců motoru mezi 50 až 70 korunami. Například majitele nepojištěné Škody Fabie tak přijde měsíc bez ručení na více než 1 500 korun, což je nesrovnatelně více, než kdyby povinné ručení řádně platil.

Mezi prvními bude Česká kancelář pojistitelů obesílat ty, u nichž je vysoká pravděpodobnost, že nepojištěné vozidlo reálně provozují. „To však neznamená, že ten, kdo nedostane výzvu k zaplacení příspěvku do garančního fondu v únoru, se postihu nemusí obávat. Spektrum obesílaných budeme postupně rozšiřovat.“ upřesnil Jakub Hradec.

„Kompetenci požadovat po neplatičích povinného ručení úhradu příspěvku do garančního fondu, která je nám dána zákonem, budeme důsledně uplatňovat. Nechť si každý, koho se to týká, uvědomí, že výše příspěvku do garančního fondu mu narůstá každým dnem a je jen na neplatičích povinného ručení, zda a jak vysokou částku budou nuceni platit. Proto doporučujeme všem, na které je vedeno nepojištěné vozidlo, aby si své věci dali urychleně do pořádku: buď neprovozované vozidlo vyřadili, byť jen dočasně, z registru vozidel, nebo pro něj bezodkladně sjednali povinné ručení,“ zdůraznil výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů s tím, že na trhu působí 16 pojišťoven poskytujících povinné ručení v mnoha variantách.

Řešením, než si majitel vozidla vyřeší jeho vyřazení na registru, může být krátkodobé pojištění. Některé pojišťovny ho nabízí již za 100 korun na měsíc. Příjemce výzvy bude mít třicetidenní lhůtu na úhradu příspěvku, popřípadě na doložení skutečnosti, že vozidlo neprovozoval v rozporu se zákonem.

Pokud obeslaný na výzvu nezareaguje doložením, že vozidlo neprovozoval v rozporu se zákonem, ani neuhradí příspěvek, bude zahájen proces vymáhání příspěvku. Ten může skončit až žalobou u soudu a následnou exekucí. Od zahájení vymáhání se dlužná částka navíc navyšuje o náklady s vymáháním spojené. Samozřejmě se nakonec ještě připočtou úroky z prodlení.