Vyplývá to z rozsáhlých servisních prohlídek osobních aut, které se na podzim konaly napříč celou republikou. Výsledky jsou alarmující. V průměru technici u každého auta objevili hned čtyři technické závady.

Mezi nejčastější nedostatky patřila zmíněná brzdová kapalina, tu bylo nutné vyměnit osmdesáti procentům kontrolovaných vozů. Podle Jindřicha Krejčího, ředitele společnosti Profiauto, která se na prohlídkách podílela, může mít podcenění nepříjemné následky.

„Zároveň je tento nedostatek často neočekávaný, protože se projeví až při varu kapaliny, který nastává například při prudkém zabrzdění," poznamenal Krejčí.

Další problémy, které technici v rámci bezplatných technických kontrol objevili, byly také nesprávně nastavená světla, vůle v systému řízení nebo nízký tlak v pneumatikách. Nejméně častým problémem je zanedbávání stěračů.

„Většina řidičů však tento nedostatek vůbec neřeší, protože se jim jeví jako nedůležitý. Opak je však pravdou a před zimními vánicemi, během kterých je snížená viditelnost běžnou příčinou dopravní nehody, by si je měl každý nechat zkontrolovat," dodal Krejčí.

Technický stav vozidel na silnicích kontrolují také policisté. Za vážné nedostatky mohou řidiči odebrat i osvědčení o registraci vozu, takzvaný malý technický průkaz.

NA TECHNICKOU NEBO ZÁKAZ JÍZDY

„Policejní specialisté mají velmi obsáhlý manuál kontrolních úkonů. Když objeví závažné závady, mohou řidiče rovnou poslat do stanice technické kontroly. Případně mohou řidiči zakázat další jízdu," řekl vedoucí dopravní policie Ústeckého kraje Jiří Ušák a vysvětlil, že jde o závady, které vzhledem ke své povaze nebo rozsahu významně zvyšují ohrožení bezpečnosti provozu na silních.

„Do této kategorie patří i nepříznivé působení vozu na životní prostředí," dodal Ušák.

Osvědčení o registraci vrátí provozovateli auta registr vozidel poté, co předloží protokol o technické prohlídce, ze kterého je jasné, že závady byly odstraněny.

ZÁVADY JSOU ROZDĚLENÉ DO KATEGORIÍ

Když policisté kontrolují technický stav vozidla, závady rozdělují podle manuálu do kategorií A, B a C lehké, vážné či nebezpečné.

Jan Pechout z ústeckého BESIPu upozornil, že pro majitele vozidla však musí být důležité i takzvané lehké závady. Například problémy s výfuky ovlivňují nejen výkon vozidla, ale i bezpečnost a zdraví cestujících. Kola a pneumatiky mohou působit jako časovaná bomba.

„Různá kvalita pneumatik na voze může způsobit v některých situacích problémy s ovladatelností vozidla, například pokud se jednotlivé pneumatiky liší označenou kategorií rychlosti, nebo pokud hloubka vzorku pneumatiky v hlavních dezénových drážkách není v souladu s požadavky," upřesnil Pechout s tím, že sjeté pneumatiky představují naprostý hazard.

Vážné následky může mít podle Pechouta i poškozená karoserie auta. „Pokud z ní vyčnívá ostrý výstupek, je to na odstavení vozidla, protože výstupek může osobu poblíž vozu zranit nebo poškodit jiné vozidlo," zdůraznil Jan Pechout. Nebezpečné je podle něj i podceňování stavu okenních skel a funkce světel.

Auta jako skládačky puzzle. Jsou mezi nimi i škodovky

Brutálně rozpůlená auta, kdy přední část vozu je původní, ale zadní část pochází z vozu poškozeného dopravní nehodou. I na taková překvapení občas při raziích mezi zloději automobilů kriminalisté narazí.

V praxi to vypadá například tak, že podvodníci z nabouraného auta odříznou jen přední nepoškozenou část a druhou část k ní přivaří z rozpůleného kradeného vozu. Na nové části vozu pak změní VIN kódy tak, aby odpovídaly vozu, na který byla „přilepena". Zloději takovou skládačku pak zájemcům prodávají třeba jako dovezený vůz ze zahraničí. V případě vážnější dopravní nehody se ale tímto způsobem složený automobil rozpadne, protože oba kusy auta spolu drží dohromady jen sváry.

Policisté při celorepublikových kontrolách dokladů o registraci motorových vozidel zjistili, že na základě padělaných technických průkazů a padělaných osvědčení o registraci vozidla byla nejčastěji přihlašována vozidla značky BMW X5 a X6 a auta koncernu VW včetně tuzemských vozů značky Škoda.

13 vad, se kterými nesmíte na silnici1. Absence nebo odstranění podstatné části výfukového systému
2. Poškození brzdového systému vylučující jeho použití, zejména vyřazení jeho části z provozu, destrukce brzdových kotoučů a obložení
3. Absence čelního skla nebo jeho poškození na více než 50 % plochy
4. Zjevné nadměrné úniky provozních kapalin
5. Koroze nebo praskliny nosných částí zjevně narušující pevnost rámu nebo karoserie
6. Opotřebení nebo poškození pneumatik odhalující nosné vrstvy
7. Deformace rámu nebo karoserie dosahující sloupku A, u motocyklů značné deformace základních prvků rámu
8. Deformace nápravy včetně jejího uložení mající vliv na její pevnost
9. Zjevná deformace uložení motoru, například utržené úchyty, posunutí motoru
10. Deformace karoserie zasahující do vnitřního prostoru osádky vozidla
11. Deformace hlavních částí systému řízení, které zjevně ovlivňují bezpečné ovládání vozidla, například převodky, posilovače, spojovací tyče, hřídele volantu
12. Zjevné deformace nebo praskliny kol
13. Zjevný únik výfukových nebo jiných jedovatých plynů do prostoru řidiče nebo prostoru pro přepravu cestujících u vozidla kategorie M2 a M3