Co je víc? Památková zóna s typickou kamennou dlažbou, nebo klid občanů a poklidnější průjezd ulicí? To teď řeší v Turnově. Obyvatelům Palackého ulice vadí kostky, kterými je ulice dlážděna. Přejezd aut přes velké dlažební kostky totiž vydává nepříjemný hluk, který obyvatelům okolních domů vadí už natolik, že se na město obrátili i s peticí.

Problém přitom není nijak nový. Už před dvěma lety tu hygienici zkoumali hlukové emise z dopravy a naměřili v Palackého ulici jejich překročení o tři decibely.

KOSTKY, NEBO ASFALT?

„Je to, bohužel, poněkud dvojsečné. Na jedné straně je právo občanů na zdravé životní prostředí a klid, na druhé straně je tu zájem památkářů o zachování stavebně-historického rázu v této části města," vysvětluje starosta Tomáš Hocke.

Město se tak podle něj dostalo mezi dvě mlýnská kola. Ač samo není vlastníkem silnice, muselo se rozhodnout, na čí stranu se přikloní. Zda dá přednost památkovému pohledu na veřejný prostor, nebo občanům. „Krajská správa silnic, pod kterou silnice spadá, jednoznačně požaduje položení asfaltu, který je tišší. Navrhovali jsme spolu s památkáři kompromisní řešení, že by byl asfalt jen od mostu ke křižovatce s ulicí Krajířova a dál by se velké kostky vyměnily za menší, které dělají menší hluk. Přeci jenom jde o nejstarší čtvrť ve městě," řekl Hocke.

Jenže silničáři menší kostky odmítají a trvají na celé ploše asfaltu. Stejně tak obyvatelé okolních domů požadují v petici asfalt. „V této ulici dochází k porušování hlukových limitů, což má prokazatelně negativní vliv na zdraví občanů. Povrch také způsobuje nemalé otřesy, což znehodnocuje místní nemovitosti," stojí v petici.

SNIŽTE RYCHLOST

Zatímco nadměrný hluk nikdo nezpochybňuje, otřesy v žádném měření prokázány nebyly. Zastupitelé se nakonec postavili na stranu obyvatel, i když ne všichni. „Dávat asfalt do památkové zóny je krok zpět. Všude ve světě se naopak v historickém jádru snaží položit dlažbu a my půjdeme opačným směrem. Ten problém se dá přeci řešit tím, že se tam sníží rychlost na 30 km v hodině," uvedl zastupitel Tomáš Tomsa.

Jak celý spor dopadne zatím není jasné. Samo město nemá v tomto případě žádné rozhodující slovo. A tak zatímco krajští silničáři jsou připraveni hájit asfalt, státní památková péče je připravena bránit kostky. V této chvíli je objednána hluková studie, která má buď potvrdit, nebo vyvrátit tvrzení, že jiným způsobem než položením asfaltu nejde v Palackého ulici hluk snížit.