Bez nákladných oprav by už jeho starý Fiat technickou neprošel. Loni si proto koupil nové auto. „Chtěli jsme něco prostornějšího. Nakonec vyhrála stříbrná Octavie kombi z bazaru s benzínovým motorem," popisuje Jan Holeček.

Stejný model si loni pořídila většina řidičů v Libereckém kraji. Až na barvu. Nejoblíbenější byla bílá.

O alternativní pohon není zájem

Hned po bílé lidé nejčastěji volili červenou a modrou karoserii. Benzínový pohon preferovalo 68 procent řidičů v kraji. „Dieselový motor měla necelá třetina prodaných vozů. Auto na stlačený zemní plyn (CNG) si koupilo jedno procento řidičů," uvádí Jan Sedláček, manažer prodeje společnosti ŠkoFIN, která statistiku zpracovala.

O vozy s pohonem na CNG nemají řidiči zájem, protože jsou dražší a v Libereckém kraji jsou jen tři čerpací stanice, na nichž lze doplnit plyn. Jedna je v Liberci, druhá v České Lípě a třetí za Českou Lípou ve směru na Nový Bor.

„Vůz na alternativní pohon by si koupilo až 75 procent lidí, pokud by neměli problém s tankováním. V lednu bylo v Česku méně než 80 stanic na CNG, v průběhu roku by jich ale mělo dvacet přibýt," zdůrazňuje odborník na alternativní dopravu Jiří Lachout.

Škoda pořád vede

Nejen v Libereckém kraji, ale i ve zbytku republiky byla nejoblíbenější značkou osobních aut Škoda. Na vrcholu se drží několik let. Z nových vozů řidiče loni nejvíc lákal model Rapid, mezi ojetými vedla Octavia, Fabia a Superb. Hned za Škodou se v Libereckém kraji umístil Volkswagen.

Na většinu koupených automobilů si lidé museli vzít úvěr, což potvrzuje i Jan Holeček. „Neměli jsme tolik našetřeno. Splácím čtyři tisíce měsíčně," říká.

Loni se však na trhu objevil nový způsob financování operativní leasing pro soukromé osoby. Lidé si díky němu mohou pronajmout auto na určenou dobu za pevnou měsíční částku. V Libereckém kraji ho loni využilo 39 procent zájemců o nový vůz.

„Uzavřeli zhruba pět stovek smluv. Zajímavostí je, že klienti operativního leasingu jsou v průměru o deset let mladší než ti, kteří vůz koupili na úvěr," dodává Jan Sedláček.

Rok 2014 byl pro český automobilový průmysl neobyčejně úspěšný. Prodalo se rekordní množství aut. Podle statistik Svazu dovozců automobilů si řidiči loni zaregistrovali přes 192 tisíc nových a 120 tisíc ojetých aut.

Na co si dát pozor při koupi ojetého auta

Přetočený tachometr a omlazení automobilu. Odhaduje se, že v Česku má 42 % vozidel přetočený tachometr a každý čtvrtý automobil je úředně omlazen.

Původ vozidla. Každých 50 minut je v ČR odcizen automobil. Navíc se do země dováží řada vozidel kradených v zahraničí.

Koroze. Je největším nepřítelem automobilu. Každý mechanický díl lze vyměnit, ale pod novým lakem skrytou rozsáhlou korozi nikdo nezachrání.

Spáry v karoserii. Podle nestejných spár lze odhalit vůz po havárii. Zkontrolujte lak, zda v něm nejsou nečistoty a na všech dílech je stejný odstín.

Motor. Měl by být čistý a suchý, bez viditelného prosakování oleje. Naskočit by měl napoprvé, bez znatelného kolísání musí udržet stejnou hladinu otáček.

Interiér. Napoví o skutečném věku i způsobu zacházení s autem. Zkontrolujte stav čalounění, prosezení sedaček, opotřebení volantu, pedálů, spojky, brzdy a řadicí páky. Podezřele působí nové díly v kontrastu s celkově opotřebovaným vnitřkem.

Pneumatiky. Na voze by měly být stejné pneumatiky, přibližně stejně ojeté.

Zkušební jízda. Je potřeba zvolit různé režimy jízdy. Chod motoru by měl být plynulý, bez jakéhokoliv škubání, klepání. Rychlosti musí jít zařadit lehce, plynule a přesně. Nezapomeňte vyzkoušet brzdy.

Při koupi auta rozhoduje cena- Podle únorového průzkumu společnosti STEM/MARK si 37 procent Čechů pořizuje ojeté auto z bazaru. Další kupují ojetiny přes známé, inzerát či v zahraničí.
- Nový vůz u tuzemského prodejce si vybírá 24 procent lidí, jen zlomek za hranicemi.
- O nákupu vozu se třetina lidí radí s partnerem. Téměř stejné množství Čechů o koupi rozhoduje samo.
- Hlavním kritériem pro 71 procent lidí bývá cena. Následuje technický stav vozidla (62 %), spotřeba paliva (31 %) a značka (19 %). Bezpečnost je klíčová pro 15 procent dotázaných, barva jen pro 2 procenta lidí.
- Řidiči nejčastěji vybírají auto do 200 tisíc korun.
- Během pouhé hodiny se pro koupi ojetého vozu rozhodne 13 procent lidí. Většina kupujících se rozhodne během jediného dne, 15 procent lidí do týdne.

Které druhy alternativních pohonů znáte?