František Bártík tvoří ve své dílně ve Vrkoslavicích vpravdě umělecká díla již několik let. Na svém kontě má již několik i mezinárodních ocenění za design motocyklů.
Bodoval i na letošní přehlídce Motocykl 2017, který se o víkendu konal na pražském výstavišti v Holešovicích.

Lilith

Již poněkolikáté Bárt zabodoval s motocyklem Lilith 1200 R Bartcycles Prototype. „Bodovala na Slovensku, v mezinárodní soutěži takzvané V4, ocenění jsme přivezli i z Evropy,“ ukazuje Bart na futuristicky vyhlížející mašinu. Na výstavě Motocykl 2017 nakonec v kategorii Free Style brala „jen“ třetí“ místo. „Free Style znamená, že se v této kategorii může naprosto vše, takový prototyp nemusí mít doklady, vlastně nemusí ani jezdit, což ale Lilith umí. Všechny motorky ode mne jezdí.“

Café racer

BMW R 1200 S, druhou ze soutěžních motorek, stavěl s přestávkami dva roky. „Stavba se protáhla i díky tomu, že jsem dlouho nemohl najít volného a svolného lakýrníka. Když už to trvalo dlouho, prostě jsem se to naučil sám. A myslím, že se to povedlo,“ ukazuje Bárt na motocykl, jež má vpravdě dravé tvary. „A nejen tvary, to je opravdový závodní stroj,“ poznamenal Bárt. Stroj patří do kategorie tzv. Café racer. Design prvních Café racerů byl inspirován motorkami Grand Prix, které v šedesátých letech skutečně závodily. „I dnes je tahle kategorie spíše retro, kdy se motorky upravují do stylu šedesátých, sedmdesátých let. Já jsem se ale snažil vyjádřit, že to nemusí být retro, že mohu i v téhle kategorii reflektovat rok 2017. Je prostě jiná, než jak je staví ostatní,“ vysvětlil Bárt.

Od zákazníka

U vzniku unikátního motocyklu nestojí Bart sám. Prvotní signál vychází od zákazníka. Ze sériově vyráběného motocyklu zbyl jen rám, kola a motor. Vše ostatní nahradil především karbon, kvůli lehkosti a pevnosti. Nové jsou ale třeba i řídítka či podsedadlo. „Všechno vyrábím sám, s pomocí kamarádů a řemeslníků. Základem je vždy motorka a má vize.“

Co jde vyrobit, Bárt sám vyrobí, dostane se tak i na třetinu ceny originálních dílů. „Jdou vyrobit i kola, ale v Americe jsem objevil firmu, která je dodává tak levno, že bych je levněji nevyrobil,“ vysvětluje Bárt. Skelet pak jde na lakování, mezitím se ladí detaily z oceli a duralu.

Taková přestavba není nic levného. Luxusní přestavba Harley–Davidson, motocyklu, který má Bart obzvláště rád, se může vyšplhat i na šest set tisíc korun. Hodnota motorky je pak kolem jednoho a půl miliónu korun.

Motocykly navržené a upravené Františkem „Bártem" Bártíkem a dalšími mistry motocyklového designu je možné 7. a 8. dubna na Moto výstavě Liberec v Centru Babylon – sál Expo.

Ocenění? Ne pro mě

František Bártík z pražské výstavy Motocykl nepřivezl ocenění poprvé . Třeba v roce 2011 si přivezl pohár za nejkrásnější přestavbu motocyklu v kategorii Chopper & Cruiser v mezinárodní soutěži Bohemian Custom Bike. Za stavbu motocyklu BFC 1500 Greys.

„Nedělám to proto, abych sbíral ocenění. Ale zákazník pak radost má,“ doplnil František Bártík. I motocykl BMW R 1200 S má svého majitele. Ten už může být na svou motorku pyšný nyní. Díky Bártovi a jeho šikovným rukám.