Silnice přes Souš. Pro mnohé starosty z Frýdlantska symbol marného boje. Respektive, silnice jako taková problémem není, jako to, že je na ní omezen provoz. S prvním mrazem se silnice zavírá a průjezdná je zase až na jaře.

„Zkoušíme neustále dokola vyjednat celoroční provoz nebo alespoň provoz v takovém režimu, že se silnice nezavře na podzim na několik měsíců, podle toho, jaké je skutečné počasí a klima. Už několik zim evidujeme, že silnice mohla být klidně otevřená, protože žádný sníh nebyl, ale stejně se tam nesmělo jezdit," uvedl před časem starosta Hejnic Jaroslav Demčák.

Jenže boj starostů z Frýdlantska o změnu režimu této spojnice s Tanvaldskem je, zdá se, marný. Teď se k tomu přidal i neúspěch v podobě zamítnutí turistického letního autobusu.

„Měli jsme plán na zlepšení dopravního spojení s Tanvaldskem alespoň po dobu letních prázdnin, konkrétně jen o víkendech, nešlo ani o celotýdenní provoz. Jenže i to teď můžeme odložit někam hluboko do šuplíku. Povolení k tomu bylo zamítnuto," říká Demčák.

OCHRANA PITNÉ VODY MÁ PŘEDNOST

O výjimku zkoušela žádat Povodí Labe jakožto správce toku společnost KORID, která v Libereckém kraji plánuje veřejnou dopravu. Ve svém vyjádření informuje starosty z Frýdlantska, proč s dotazem na víkendové autobusy pro turisty nepochodila. „Na Povodí Labe panuje obava o ochranu zdrojů pitné vody. Vozidlo do 3,5 tun u krajských dopravců nepořídíme a navíc by podle nás ani nestačilo. Jediná cesta by byla rekonstruovat celou silnici ze Smědavy až na Souš tak, aby byla jednak širší a jednak, aby v případě nehody, byly součástí pozemní komunikace ochranné prvky proti vniknutí provozních kapalin do zdroje pitné vody. Ty tam dnes sice jsou, ale podle Povodí by nedostačovaly pro případ nehody většího vozidla," stojí ve vyjádření KORIDU.

Negativně se k vjezdu turistického autobusu kolem Souše staví i Správa CHKO Jizerské hory. Osobní auta však průjezd povolený mají. „Buď to mají zakázat všem nebo tam autobus pustit, tohle je takový dvojí metr," myslí si turista Petr Vacek.