V obci Jezvé, která je součástí Stružnice u České Lípy, stojí hospoda s názvem Hasičárna. Hospodský Martin Šimončič se snaží, aby se ve vsi stále něco dělo. Nyní společně s pivovarem Cvikov vymysleli pro Jezvé vlastní pivo.

„U nás se pořád něco děje, třeba tento víkend tu proběhne Kuličkiáda. Vesnický život upadal a lidi se mezi sebou často ani neznali, to se mi nelíbilo. Akcemi, které dělám, se to snažím změnit a musím říct, že se místní zapojují a jsem za to rád," uvádí Martin Šimončič, hospodský Hasičárny.

Vlastní pivovar obec Jezvé dříve měla, pivovar byl v majetku W. Nosakowitze, ale zrušil se přibližně před sto lety. „Vymysleli jsme ve spolupráci s Petrem Fletcherem, kterého baví historie obce, a s pivovarem Cvikov název a logo našeho nového piva, které jsme si nechali ve Cvikově uvařit," popisuje Šimončič.

Premiéra

Jedná se o první podobný projekt pivovaru Cvikov. „Není to úplně běžné, nechal jsem se inspirovat v jižních Čechách. Napadlo mě to nabídnout vesnicím, protože na vesnicích jsou vlastenci, kteří mají rádi něco svého," říká o projektu Roman Hejna, obchodní zástupce pivovaru Cvikov.

Hospodu Hasičárna v Jezvé si nevybral jen tak. „Pan Šimončič je pro mě něco jako duchovní otec vesnice, dělá pro místní neskutečné akce a stmeluje lidi. Nabídl jsem tento projekt s tím, že my uvaříme pivo a oni si vymyslí název a zajistí propagaci," dodává Hejna.

Slavnostní premiéra a křest nového piva proběhne v sobotu 28. května od 14 hodin, a to se vší parádou. „Napadlo mě, že křest tohoto nového piva by se mohl udělat v duchu té doby, kdy byl pivovar zrušen. Celá akce bude tedy směrována do doby okolo roku 1920, takže křtící přijede starým veteránem, k poslechu bude hrát flašinetář a podobně," uvádí Petr Fletcher, který se zabývá historií obce Jezvé.

Milovníci piva se mají na co těšit. „Pivo bude jedenáctistupňové a bude se jednat o odchylku v naší kuchařce, chuť jsme probírali přímo s panem hospodským, šlo hlavně o to, aby lidem chutnalo," dodává obchodní zástupce pivovaru Cvikov.

Co se týče nákladů na uvaření vlastního piva, nejsou o nic vyšší než na nákup jakéhokoli jiného moku. „Přímo výroba je asi to nejmenší, co se financí týče. Otázka peněz je vymyslet to logo a vytvořit ho, poté nechat vyrobit sklo s našim logem nebo závěsné světla na hospodu," doplňuje hospodský.

Na přípravě akce tu pracují již dva měsíce, samotné pivo zraje měsíc a půl. A jakou že pivo bude mít chuť? To se zájemci dozví až na místě.