Na kolejích, kde nemají občané, pokud nejsou zaměstnanci dráhy, co dělat, zemřelo letos 19 osob, v roce 2008 jenom 14 osob.

Smrt chodců

Jenom část tragických úmrtí představují sebevraždy. V mnoha případech jde o prostou nedbalost a zbytečné riskování, když si lidé chtějí zkrátit cestu přecházením trati.

Dokonce na přejezdech, kde se většinou střetávají vlaky s automobily kvůli nepozornosti řidičů, umírali též pěší. Podle Martina Drápala z Drážní inspekce do tohoto týdne na severu Čech byly zaznamenány již čtyři případy střetu vlaku s osobou na přejezdu.

Pokud chodci zemřeli na přejezdech, bylo to v okamžiku, kdy bylo funkční signalizační zařízení a závory. Věděli tudíž, že nesmí vstupovat na přejezd.

V Libereckém kraji sice byl střet vlaku s osobou evidován v menším počtu, ale také na Liberecku si vybraly střety tragickou daň. Z 9 nehod mělo 5 smrtelné následky, tedy jenom o 1 smrtelný střet s vlakem méně než v roce 2008. Rok 2008 patřil v Libereckém kraji k rekordním v počtu mrtvých 6 případů.

Další následky

Kromě smrtelných následků evidují železničáři také každoročně několik lehce a těžce zraněných osob v kolejišti. Bohužel letošní rok má za posledních pět let nejvíce evidovaných těžkých zranění, 4 v Ústeckém a 3 v Libereckém kraji. Jde podle Drážní inspekce o největší počet za posledních pět let.

Vzácné výjimky

Jen málokdy má při přímém střetu s vlakem člověk štěstí, že přežije. Na podzim roku 2011 se stal naprosto neuvěřitelný případ, kdy muž přežil střet na kolejích. Petr Zimandl, vedoucí ústeckého pracoviště odboru šetření mimořádných událostí ředitelství Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) uvedl, že 17. října ve 12.35 hodin na nádraží Kadaň Prunéřov při posunu pracovního stroje, tzv. podbíječky ASP 84 srazil vůz muže.

„Muž byl v průjezdném průřezu pojížděné koleje. Po koleji jel pracovní vůz. Ačkoliv šlo o jediné vozidlo, přesto ani tento vůz nemůže zastavit na pár metrech. Sražený muž přežil. Spadl sice pod vůz, ale byl jenom zle pomlácen. Se zraněními byl vrtulníkem transportován do nemocnice. Velké štěstí měl také letos v prvním pololetí opilec, který usnul v kolejišti v Děčíně a vlak zastavil nad ním a muži se nic nestalo," vzpomíná Zimandl a dodává:

„Civilní osoba nemá v kolejišti co dělat. Jedná li se o zaměstnance, ten je povinen vstupovat do kolejiště se zvýšenou pozorností. Pohyb zaměstnanců v kolejišti má přísná pravidla. Za více než dvacet let, co tuto práci dělám, jsem se setkal jenom s několika málo případy, kdy lidé střet s vlakem přežili právě tímto způsobem, jako na nádraží Kadaň Prunéřov nebo v Děčíně."