Ačkoliv některé námitky poukazující - jak jinak - zejména na nedostatky dlouho očekávané zákonné úpravy chápu, jsem přesvědčen, že pozitivních dopadů této novely bude mnohem víc.Oceňuji zejména to, že díky novele se soukromým subjektům konečně usnadní zbytečné „papírování“ kolem vydávání živnostenských listů. a koncesních listin.

Před lety jsem na vlastní kůži zažil, jak je to administrativně náročné, když se člověk rozhodne stát se osobou samostatně výdělečně činnou, a proto jakýkoliv pokrok vedoucí ke zjednodušení zákonných požadavků a povinností oceňuji.

Při pročítání živnostenského zákona se mi pokaždé vybaví udivený výraz norské delegace, když jsme se jí snažili vysvětlit podstatu práce našich živnostenských úřadů. Nechápali a jenom kroutili hlavami. Přece když chce někdo plést svetry, ať je plete, když ho to uživí. Hlavně musí řádně odvádět daně, namítali tehdy celkem logicky Seveřané. Vím, jiný kraj, jiný mrav. U nás by tahle volnost asi způsobila velký chaos a nahrála podnikavcům, kteří kazí dobré jméno slušným a poctivým podnikatelům.

Za velký posun novelizovaného zákona proto například považuji i to, že od 1. července již podnikatel může učinit podání u kteréhokoliv obecního živnostenského úřadu, že již není povinen ohlašovat změny a doplnění zapsaná do obchodního rejstříku, protože tyto změny si zajistí samotný úřad, podobně jako výpis z rejstříku trestů.

Zároveň věřím, že informační technologie začnou ze zákona naplno při předávání informací využívat všechny subjekty veřejné správy a my už nebudeme muset zbytečně obíhat úřady, když si požadované dokumenty mohou vzájemně poskytnout elektronickou cestou.