Výstavu zahájil ředitel muzea Tomáš Edel s kurátorkou výstavy Helgou Turkovou, a na vernisáž přijel také hejtman Libereckého kraje Stanislav Eichler.

Motivy nacházel také v Podještědí

„Josef Hyzler už jako student po vzoru starých mistrů poznal, že k úspěšné architektonické tvorbě je nutné ovládat kresbu a návaznou malbu. Základy obojího získal v ústavu kreslení a malby, založeného při ČVUT profesorem Blažíčkem,“ zdůraznil ředitel muzea Tomáš Edel.

Malovat krajinu s obdivovanou lidovou architekturou se vydával Josef Hyzler ve svém volném čase nejen po Čechách a Moravě. Snažil se svými obrázky zachytit především tu krajinu a ty stavby, jimž hrozily nemilosrdné a nezvratné zásahy lidské civilizace. Své oblíbené motivy, ke kterým se po léta výtvarník vracel, nacházel v Čechách, v menší míře i v půvabu vesniček v Podještědí. Mimořádný vztah cítil ke krajině Vysočiny mezi Velkým Meziříčím a Třebíčí.

Obdiv choval ke slovenskému Spišsku, proslulému svojí dochovanou gotickou architekturou a rozsáhlými celky málo narušené lidové dřevěné architektury, rozmístěnými v panensky čisté přírodě v okolí Ždiaru pod Tatrami. Vystavené práce, mezi nimž je například i obrázek nazvaný Jaro v Cetenově u Hlavice z roku 1976, představují jen omezený výběr tvorby Josefa Hyzlera.

Jeho celoživotním zaměstnavatelem se stal Státní ústav pro rekonstrukci památkových měst a objektů v Praze, kde projektoval a vedl obnovu řady významných českých kulturních památek, například zámku, renesančního mlýna a hradeb v Tachově, renesanční radnice ve Stříbře, kostela sv. Máří Magdaleny v Karlových Varech a dalších kostelů v Jáchymově nebo Žluticích. Široký záběr také Josef Hyzler věnoval i stabilizaci hradních zřícenin hradu Kašperka, Velhartic, Točníku, Žebráku, Landštejna a dalších.

Výstava potrvá v Podještědském muzeu do 30. září, otevřeno je od středy až do neděle od 9.00 do 12.00 a od 13.00 do 17.00 hodin.