Organizace odpovědná za přípravu a realizaci České účasti na EXPO 2010 v Šanghaji je Kancelář generálního komisaře (KGK), která je příspěvkovou organizací Ministerstva zahraničních věcí. Generálním komisařem KGK je Pavel Antonín Stehlík.

Snahou organizátorů je pochopitelně propagovat a prezentovat Českou republiku pozitivně, jako prosperující zemi uprostřed Evropy, která je křižovatkou evropských kultur.Autory vítězného návrhu Českého pavilonu jsou architekti liberecké architektonické kanceláře Sial.

Idea

„Město je zvláštní struktura, jemná a kompaktní, uzpůsobená k tomu, aby chránila plody lidské civilizace.“ Lewis Mumford, americký historik technologie a vědy.

Realizační tým vedený architektem Jaromírem Švarcem ze společnosti Film Dekor oslovil výběrovou komisi ideou, která městský celek představuje jako místo, kde se můžeme cítit příjemně a bezpečně.

Místo, kde se tvoří, kouzlí, vyrábí, cestuje, pozoruje, poslouchá a kde se každý může aktivně zapojit. Architekti Sialu se nechali inspirovat hlavním a národním mottem světové výstavy a vytvořili imaginární urbanizovanou krajinu.

Realizace

Velmi důležitým bodem celé realizace bylo umístění Českého pavilonu. Vyjednávání generálního komisaře a realizačního týmu bylo, podle jejich vlastních slov, úspěšné a Český pavilon našel své místo u jednoho z hlavních vchodů do areálu, v blízkosti dopravních tepen a dějištěm dalších doprovodných kulturních akcí.

Česká republika si od organizátorů výstavy EXPO pronajala předem vybudovaný modul o velikosti 2000 m2. A architekti Sialu společně s dodavateli se mohli pustit do práce.

Na plochu fasády vstupní stěny pavilonu umístil tým architektů Sialu, v čele s architektem Jiřím Bučkem, urbanistický otisk jednoho z nejucelenějších městských celků pražského Starého města.

Tento reliéf vytváří několik tisíc hokejových puků umístěných na ocelových trnech, které zároveň představují jeden ze specifických obchodních artiklů a symbolizují i sportovní úspěchy.

Vstupnímu prostoru do pavilonu dominuje křivka laminátové spirály ve tvaru stuhy, kde návštěvníci získají první informace o České expozici nebo ji mohou využít jako útočiště před sluncem, deštěm nebo únavou.

Interiér

Návštěvníci českého pavilonu vstoupí do prostoru pod strukturou Staroměstského náměstí. Uvnitř se jim otevírá pohled na zvlněnou krajinu pokrytou zeleným trávníkem, nad kterým se vznáší imaginární město, které je s touto scenérií v souladu a které z krajiny vyrůstá. Skutečné město tvoří jednotlivé prvky, plody minulých a současných generací.

Nejinak je tomu v samotné expozici. Ta se dělí na samostatné oddělené levitující kubusy, jejichž uspořádání vytváří síť ulic a zákoutí navozujících dojem skutečného městského urbanismu.

Návštěvníci se procházejí po ulicích a terénních vlnách pokrytých trávou a objevují pro sebe jednotlivé plody civilizace.

Každý exponát má své místo v jednom z 22 modulů o velikosti 4 x 4 metry. Jednou z perliček české expozice bude i socha Jana Nepomuckého z Karlova mostu.

Autorkou této ideové koncepce je Lenka Lindaurová, jež oslovila převážně mladé české autory, kteří dostanou prostor v jednotlivých segmentech. Mezi vybranými umělci jsou pochopitelně lidé, kteří si přes své mládí dokázali vybudovat renomé mezinárodních umělců.

Umělci

Odpovědnost za realizaci české národní expozice na světové výstavě EXPO 2010 v Šanghaji nese společnost Film Dekor. Společnost se rozhodla vsadit na mladé tvůrce a poskytla velký prostor umělcům současné generace. Patří mezi ně například Federico Díaz (1971), jenž vytváří interaktivní instalace, které mu přinesly například ocenění odborníků v Miláně.

Dalším autorem je Jakub Nepraš (1981). Mladý umělec, který již v roce 2007 vzbudil velkou pozornost se svým videoartem Babylonská rostlina a obdržel hlavní cenu na mezinárodním uměleckém veletrhu v Bologna.

Barbora Šlapetová (1973) se výstavy účastní také. Věnuje se malířství a fotografii. Studovala v Praze, Montrealu a Berlíně. Za knihu Proč je noc černá, kterou vytvořila společně s Lukášem Rittsteinem, získala cenu Magnesia Litera.

Posledním příkladem za všechny může být zmíněný Lukáš Rittstein (1973), laureát ceny Jindřicha Chaloupeckého, jeden z nejvýraznějších současných českých sochařů, který hledá inspiraci mimo klasickou západní civilizaci, například v pralese mezi domorodci Nové Guineje.

Mezinárodní efekt

Všeobecná světová výstava EXPO 2010 je samozřejmě nejen prezentací kulturních a společenských hodnot jednotlivých států. Jedná se také o událost, která otevírá dveře nové mezinárodní spolupráci pro zástupce jednotlivých států, ale i pro soukromé obchodní společnosti. V případě, kdy je hlavním organizátorem Čínská lidová republika, to platí možná dvojnásobně.

Architekti českého pavilonu na tento aspekt výstavy pamatovali. Součástí pavilonu bude i obchod a VIP restaurace, kterou navrhl designér Tomáš Veselý.

Novinkou bude realizace tak zvaného “Meeting Room“, který bude uzavřeným prostorem pro setkávání státních představitelů ČR a smluvních partnerů z podnikatelské sféry. Nezbývá než věřit, že se všechny hlavní cíle podaří splnit.