Předpremiéra se koná ve čtvrtek 12. listopadu, premiéra pak v pátek 13. listopadu od 19.00 hodin v historickém Šaldově divadle.
Režisérkou a choreografkou nové inscenace je Kateřina Dedková-Franková.

Zazní Mozart a Chačaturjan

„Já vždycky hledám hudbu, která se mi líbí, zaujme a inspiruje mě,“ uvedla režisérka ke vzniku baletní inscenace. Pro inscenaci si vybrala kompozice Arama Chačaturjana, Manuela de Fally a Wolfganga Amadea Mozarta.

Aram Chačaturjan napsal v roce 1941 scénickou hudbu k Lermontovově hře Maškaráda. Ze scénické hudby vznikla o tři roky později orchestrální suita, která se stala velmi populárním a často hraným dílem.

„V této hudbě jsou podle mě obsaženy nálady, které mohou vyjádřit hlavní emoce celého Lermontovova dramatu. Myslím ale, že to není možné, předvést na relativně krátké ploše celou mnohovrstevnatost této tragédie. Jde mi spíše o nálady, o mezilidské vztahy, lásku a žárlivost,“ zdůraznila režisérka Kateřina Dedková-Franková.

Slavný balet Čarodějná láska napsal Manuel de Falla v roce 1915 pro proslulou španělskou tanečnici flamenga Pastoru Imperio (1894-1961). Poprvé byl uveden v témže roce v divadle Teatro de Lara v Madridu.

Děj, situovaný do typicky andaluské cikánské čtvrti, čerpá z kouzel a pověr cikánského andaluského folkloru. Hlavní hrdinkou je cikánka Candelas, které se zjevuje duch mrtvého milence a staví se mezi ni a nového nápadníka Carmela. Nejproslulejší z celé partitury je obřadní tanec ohně, patřící při tanečních galapředstaveních k nejoblíbenějším sólovým číslům.

Čarodějná láska dosáhla světové proslulosti a značného rozšíření prostřednictvím flamengové verze „Fuego“ od Antonia Gadese, která byla zfilmována Carlosem Saurou. „Libreto Čarodějné lásky bych chtěla v základní lince dodržet. Neposouvám děj do současnosti, chci zůstat u tradičního, barevného andaluského koloritu,“ podotkla režisérka Dedková–Franková.

Špásování je choreografie Pavla Šmoka, jednoho z nejvýraznějších českých choreografů a zakladatele legendárního tanečního souboru Pražský komorní balet. K zakládajícím členům tohoto souboru patřila i Kateřina Dedková–Franková, která posléze v souboru dlouhá léta působila jako tanečnice a později se zde také začala věnovat choreografii.

„V celém baletním večeru bych chtěla zobrazit tři různé tváře lásky – dramatickou, vášnivou a hravou. Špásování je choreografie Pavla Šmoka, jedna z těch původních, nejznámějších inscenací, které jsme s komorním baletem dělali, a jak sám název napovídá, je to inscenace veselá, rozmarná, hravá,“ dodala režisérka Kateřina Dedková–Franková.